Bekæmpelsen af dårligt arbejdsmiljø får et nyt værktøj med et sikkerhedskort til byggebranchen. Andre udsatte brancher kommer ikke med. Byggefagsformand tilfreds, men efterlyser kædeansvar som et yderligere redskab.
På en af Folketingets sidste mødedage inden sommerpausen blev regeringen, Enhedslisten og SF enige om at lave et stykke værktøj til bekæmpelse af social dumping. Fra sommeren 2015 – tidligst – bliver det lovpligtigt for byggefolk at bære et såkaldt ’sikkerhedskort’, når man er på arbejde.
I forbindelse med forhandlinger mellem parterne i Finansministeriet om nogle ubrugte midler på finansloven fra sidste år, blev parterne enige om sikkerhedskortet, som alle – uanset nationalitet – skal bære i bygge- og anlægsbranchen.
Kortet kommer til at indeholde oplysninger om navn, arbejdsgiver, oplysninger om social sikring, obligatorisk arbejdsskadeforsikring, og om evt. erhvervsforsikringsdækning, hedder det i aftalen. Et embedsmandsudvalg skal nu i gang med at udforme kortet konkret.
Byggesamvirke-formand tilfreds
Hos Byggefagenes Samvirke er formand Per Olsen godt tilfreds med aftalen.
- Det er et ønske, vi har haft længe, og vi ser det som et helt nødvendigt redskab til øget sikkerhed på byggepladserne. Men der mangler fortsat nogle brikker, for eksempel et kædeansvar, siger Per Olsen, som forventer at fagbevægelsen bliver inddraget konkret i udviklingen af kortet.
- Vi har jo efterhånden opsamlet ganske mange erfaringer og viden på området, som vi gerne bidrager med.
Hos regeringens aftaleparter – Enhedslisten og SF – er der ikke overraskende også tilfredshed. Ordfører Finn Sørensen fra Enhedslisten siger, at det bliver et redskab til bekæmpelse af social dumping, et synspunkt, som også SF-forkvinde Pia Olsen Dyhr deler.
Kun i byggeriet
Kortet, der kun dækker byggeriet, hedder et sikkerhedskort og ikke et ’ID-kort’, fordi det ellers vil komme i konflikt med EU-regler, understreger pressechef i Beskæftigelsesministeriet Christian Lehmann over for bygsam.dk.
Selv om ordfører for Enhedslisten Finn Sørensen er glad for aftalen om kortet, så undrer det ham, at det kun dækker denne ene branche.
Hvad med det grønne område, transporten osv.?
- Det er også underligt, men regeringen er ikke til at hugge og stikke i på det område, hvis der kommer noget EU ind over, siger Finn Sørensen. (mbp)